کباب پز تابشی یا زغالی

کباب پز تابشی یا زغالی ؟ کدام بهتر است؟

یکی از سوالاتی که در هنگام خرید وسایل پخت و پز در ذهن افراد وجود دارد این است که کباب پز تابشی یا زغالی ؟ کدام یک گزینه بهتری می باشد و دلیل آن چیست؟ در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به پاسخ این سوال، به مقایسه این دو دستگاه از جوانب مختلف نیز اشاره کنیم. با ما همراه باشید تا بگوییم که کباب پز تابشی یا زغالی چه ویژگی هایی دارند؟

کباب پز تابشی یا زغالی

طرز کار کباب پز تابشی و زغالی

کباب پز تابشی یا زغالی ؟ با گذر زمان شاهد مدرن شدن لوازم و ابزارهای پخت و پز هستیم که یکی از آن ها کباب پز تابشی می باشد. این دستگاه با گرمایی که در سطوحی همچون سنگ، سرامیک، آجر و … ایجاد می کند قادر به طبخ انواع غذاست و مکانیزم عملکردی آن ها بر اساس فناوری مادون قرمز و سیستم های تابشی می باشد. اشعه مادون قرمز قسمتی از طیف الکترومغناطیسی می باشد که در طول موج های بالا می توان آن را همانند گرما احساس کرد. اما با کوتاه شدن موج نمی توانیم آن را به شکل گرما حس کنیم یا به وسیله چشم مشاهده کنیم. گرمایی که توسط اشعه مادون قرمز تولید می شود به طور یکنواخت بر روی تمام مواد غذایی می تابد. به همین دلیل نام کباب پز تابشی به آن اتلاق می شود.
کباب پزهای زغالی که اغلب ما آن ها را به نام باربیکیو می شناسیم از سوخت ذغال و چوب برای تولید گرما استفاده می کنند. گرمایی که از ذغال یا چوب تولید می شود از نوع گرمای غیر مستقیم است و می تواند مواد غذایی از جمله برگر، کباب، مرغ و … را کاملا آبدار طبخ کند. مدت زمانی که برای پخت مواد غذایی با کباب پز زغالی مورد نیاز می باشد نسبت به کباب پز تابشی بیشتر است. البته برخی از کباب پزها به عنوان باربیکیو گازی و ذغالی طراحی و به فروش می رسند که این قابلیت را دارند که از سوخت ذغال و گاز استفاده کنند.

خرید انواع باربیکیو با قیمت عالی

مقایسه کباب پز تابشی یا زغالی

تولید دمای بالا

گرمایی که توسط کباب پزهای تابشی تولید می شود به 700 الی 1200 درجه فارنهایت می رسد. تولید این میزان از گرما بر اساس مدل کباب پز می باشد. معمولا دستگاه هایی که از ابعاد بزرگ تری برخوردار هستند قدرت بالاتری در تولید گرما دارند. این مقدار از گرما نسبت به کباب پزهای ذغالی بسیار بیشتر است و باعث می شود که برای پخت انواع مواد غذایی به زمان کمی نیاز داشته باشیم. در برخی از مواقع این زمان به 2 الی 3 دقیقه هم می رسد که بستگی به نوع ماده غذایی دارد. این موضوع در مهمانی ها اهمیت بسیار زیادی دارد و یک حسن بزرگ تلقی می شود.
همان طور که اشاره شد کباب پزهای تابشی در مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند. یکی از این مدل ها رومیزی می باشد که توان تولید گرمای کمتر از 200 درجه فارنهایت را دارد. از این دستگاه برای طبخ ماهی، مرغ و سبزیجات استفاده می شود و برای پخت کامل گوشت از توان کافی برخوردار نیستند. سرعت پخت کباب پزهای رومیزی آهسته است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

کباب پز تابشی یا زغالی

طبخ گوشت آبدار

اگر به دنبال خرید باربیکیو گازی ذغالی یا کباب پز تابشی هستید باید بدانید که گرمای غیر مستقیم یا تابشی به اندازه گرمای مستقیم گوشت را خشک نمی کند. اغلب افراد تمایل دارند تا گوشت و کباب را آبدار میل کنند و در مهمانی ها نیز این شیوه را برای طبخ غذا انتخاب می کنند. هنگامی که اشعه مادون قرمز تولید می شود سد رطوبتی گوشت را بر هم نمی زند و به داخل گوشت نفوذ می کند. اما کباب پزهای ذغالی اگر به مدت طولانی استفاده شوند می توانند گوشت را خشک کنند. در صورت استفاده هر کدام از دستگاه های مذکور توصیه می کنیم مدت زمان پخت غذا را بدانید و بعد از اطمینان از طبخ کامل، آن را از حرارت خارج کنید. کباب پزهای تابشی قادرند نسبت به کباب پزهای ذغالی 35% بیشتر آب گوشت را حفظ کنند.

کباب پز تابشی یا زغالی

پخت یکدست

یکی از مشکلاتی که در کباب پزهای ذغالی از جمله باربیکیو آیلند وجود دارد این است که حرارت به طور یکنواخت تولید نمی شود و هیچ روشی برای تنظیم میزان حرارت وجود ندارد. مگر آنکه میزان ذغال ها را کاهش یا افزایش دهید. اما این موضوع در خصوص کباب پز تابشی صحت ندارد. زیرا به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته، شاهد توزیع گرمای مساوی و یکنواخت هستیم که یک مزیت عالی محسوب می شود.
اگر از یک کارشناس بپرسید که کباب پز تابشی یا زغالی؟ کدام یک گزینه بهتری می باشد؟ قطعا در پاسخ خواهید شنید که کباب پز تابشی! زیرا در این تکنولوژی غذا سوخته نمی شود و سلول های آن سرطان زا نخواهد شد. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر به دنبال سلامتی هستید به سراغ فناوری تابشی بروید. اغلب افراد علاقه خاصی به طعم کبابی و باربیکیو دارند. اما با آگاهی از معایب آن قطعا نظر خود را عوض خواهند کرد.

ایمنی

ایمنی کباب پزهای تابشی بیشتر از کباب پزهای ذغالی است. زیرا منبع سوخت کباب پزهای ذغالی، ذغال و چوب است که روشن کردن آن نیز مراحل خاصی نیاز دارد. به طور مثال می توان از ژل آتش زا، بنزین، نفت و … کمک گرفت. پیشنهاد می کنیم افرادی اقدام به روشن کردن کباب پز ذغالی کنند که از مهارت کافی برخوردار هستند. در غیر این صورت باید به سراغ کباب پز تابشی بروید.

برای مشاهده قیمت های انواع باربیکیو میتوانید کاتالوگ زیر را دانلود کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *