نکات نگهداری از باربیکیو

آشنایی با نکات نگهداری از باربیکیو

مهم ترین نکات نگهداری از باربیکیو کدامند؟ باربیکیو از محبوب ترین ابزارهای آماده سازی غذا به شمار می روند که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان پرطرفدار هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مهم ترین نکات نگهداری از باربیکیو بپردازیم. اگر از این دستگاه به بهترین نحو مراقبت کنید طول عمر زیادی خواهد داشت. در غیر این صورت با خرابی در بخش های مختلف، کارآیی خود را از دست خواهد داد.

نکات نگهداری از باربیکیو

متاسفانه بسیاری از افراد با عدم آگاهی نسبت به نکات نگهداری از باربیکیو، عمر آن را کاهش می دهند و در بخش های مختلف آن ایراداتی را به وجود می آورند. نکاتی که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم باید بعد از هر بار طبخ غذا مورد توجه قرار بگیرند تا کیفیت غذا در طبخ های بعدی تحت تاثیر قرار نگیرد. این راهکارهای بسیار ساده نگهداری باربیکیو هستند و اجرای آن ها دشوار نیست.

نکات نگهداری از باربیکیو

پاکسازی سرشعله ها

اغلب خریداران ترجیح می دهند با خرید باربیکیو گازی و ذغالی، در هزینه های احتمالی خود صرفه جویی کنند. اگر در باربیکیو گازی و ذغالی استفاده می کنید باید بعد از اتمام پخت غذا، شیر گاز را کاملا ببندید و بریکت را بردارید. سپس با استفاده از یک حوله یا دستمال خشک، آب صابون و آب گرم اقدام به تمیز کردن لوله ها و سرشعله کنید. معمولا در هنگام پخت انواع کباب و گوشت شاهد ریختن آب کباب بر روی شعله ها هستیم. اگر هر بار اقدام به تمیز کردن باربیکیو نکنید این چربی ها در سوراخ های سرشعله نفوذ کرده و باعث انسداد آن می شوند. به همین دلیل در طبخ های بعدی شاهد تولید دود زیاد و بوی نامطبوع خواهیم بود. این امر سبب می شود که به مرور زمان از عمر دستگاه کاسته شود.

شستن و تمیز کردن صفحه گریل

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را در خصوص تفاوت باربیکیو ایرانی و خارجی مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که در طراحی و تولید باربیکیو خارجی، جایی برای تعبیه و قرار دادن سیخ وجود ندارد. زیرا فرهنگ استفاده از سیخ در کشور ایران رواج دارد و خارجی ها از صفحه گریل برای طبخ غذا استفاده می کنند. اما بسیاری از ایرانیان نیز اقدام به گریل کردن انواع مواد غذایی از جمله استیک، برگر، قارچ  و… نیز می کنند. توصیه می کنیم بعد از هر بار پخت غذا این صفحه را به خوبی بشوئید. بهتر است ابتدا شیر گاز را با فویل آلومینیومی پوشش دهید تا دچار فرسودگی و خوردگی نشود. سپس با استفاده از یک برس سفت و آب گرم و صابون آن را تمیز کنید.

اگر بر روی صفحه گریل تکه های مرغ و گوشت چسبیده باشد باید ابتدا بریکت ها و درپوش دستگاه را ببندید و باربیکیو را به مدت 15 دقیقه روشن کنید. با این کار دستگاه گرم می شود و چربی ها و باقی مانده گوشت و مرغ راحت تر از سطح آن پاکسازی می شوند.

خرید انواع باربیکیو با قیمت عالی

پر نگه داشتن مخزن گاز

از دیگر نکات نگهداری از باربیکیو این است که دائما میزان موجودی گاز را چک کنید. هنگامی که بخش های مختلف باربیکیو آیلند یا باربیکیو گازی را تمیز کردید نوبت به این می رسد که میزان موجودی گاز را بررسی کنید. این موضوع برای باربیکیوهایی می باشد که از کپسول گاز مایع استفاده می کنند. اما اگر دستگاه شما از گاز شهری بهره مند است نیازی به چک کردن نمی باشد. اگر مخزن کپسول گاز مایع دچار مشکلاتی از جمله زنگ زدگی است باید آن را تعویض کنید. زیرا قرار گرفتن آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا گرما می تواند سبب انفجار آن شود.

کنترل میزان شعله باربیکیو

توصیه می کنیم به مدت 10 الی 15 دقیقه قبل از گریل کردن یا پخت مواد غذایی، باربیکیو را روشن کنید تا دستگاه گرم و آماده طبخ شود. اما می توانید بعد از شروع طبخ غذا، میزان شعله را تنظیم کنید. بهتر است از شعله زیاد برای گریل کردن استفاده نکنید تا مواد غذایی دچار سوختگی نشوند. از قرار دادن حجم زیاد مواد غذایی بر روی صفحه گریل خودداری کنید تا در حین پشت و رو کردن آن ها دچار مشکل نشوید.

هر کدام از مواد غذایی نیاز به میزان خاصی از شعله دارد. به طور مثال برای طبخ برگر باید از دمای بالا استفاده کنید اما ماهی، سبزیجات و مرغ بهتر است در دمای ملایم طبخ شوند تا به خوبی مغزپخت شوند. تکه های استیک نیز به منظور پخت عمیق باید در حرارت ملایم طبخ شوند. در غیر این صورت خام باقی می مانند و مصرف آن ها برای سلامت انسان توصیه نمی شود.

چرب کردن صفحه گریل با روغن

معمولا کسانی از صفحه گریل استفاده می کنند که تمایلی به استفاده از روغن ندارند. اما می توانید برای بهبود طعم غذا از مقداری روغن برای چرب کردن صفحه گریل استفاده کنید. در حال حاضر روغن های مختلفی برای حفظ سلامت انسان وارد بازار شده که می توان به روغن کنجد، روغن ذرت و … اشاره کرد. این روغن ها مقاومت زیادی در برابر حرارت ندارند. به همین علت باید از شعله ملایم برای استفاده از آن ها کمک بگیرید.

نکات نگهداری از باربیکیو

کلام آخر!

در این مطلب به بررسی نکات نگهداری از باربیکیو پرداختیم. برندهای متعددی در کشور ایران در زمینه تولید باربیکیو فعالیت می کنند که می توان به یکی از معتبرترین آن ها یعنی برند یوزتک استیل اشاره کرد. این برند در حال حاضر تولیدات متنوعی دارد و به دلیل خدمات پس از فروش و ضمانت کالاها، از جایگاه مناسبی در میان مشتریان برخوردار است. برای مشاهده نمونه کارهای این برند می توانید به بخش ” نمونه کارها ” در همین وب سایت مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *