آشنایی با نحوه ساخت باربیکیو

نحوه ساخت باربیکیو در مکان های مختلف با یکدیگر متفاوت است. تراس، بالکن، روف گاردن و محوطه ویلا از بهترین مکان ها برای احداث این دستگاه می باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای طبخ شده بر روی آتش علاقه مندید توصیه می کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید. قصد داریم شما را با نحوه ساخت باربیکیو آشنا کنیم.

باربیکیو چیست ؟

نحوه ساخت باربیکیو

باربیکیو چیست ؟ بهتر است قبل از آنکه به نحوه ساخت باربیکیو اشاره کنیم به تعریفی مختصر از این دستگاه بپردازیم. باربیکیو دستگاهی است که با منابع مختلف از جمله گاز، برق و ذغال کار می کند. باربیکیو گازی و ذغالی جزو دستگاه های چندکاره محسوب می شوند که بنا بر نیاز می توانید از منابع گوناگونی برای روشن آن استفاده کنید. 

در سال های گذشته باربیکیو نام شیوه ای برای پخت غذا بود. اما به مرور زمان به دستگاهی اتلاق شد که قادر بود مواد غذایی از جمله گوشت، استیک و … را بر روی آتش طبخ کند و طعمی بسیار خوشایند در آن به وجود آورد. خرید باربیکیو گازی ذغالی از برندهای متعددی امکان پذیر می باشد. یکی از بهترین برندهای تولیدکننده در ایران یوزتک استیل نام دارد که تمرکز آن بر تولید باربیکیو گازی، ذغالی، باربیکیو آیلند و … است. در مطالب گذشته شما را با این برند آشنا کردیم.

ساخت باربیکیو خانگی

اگر اطلاعات زیادی در مراحل ساخت باربیکیو ندارید می توانید آن را از برندهای تولیدکننده خریداری کنید. اما اگر می خواهید یک باربیکیو خانگی بسازید به شما کمک می کنیم تا تمام مراحل را به درستی انجام دهید. بدین منظور به مصالحی همچون آجر، سیمان، چوب و … نیاز دارید. ابتدا از سینی پخت و پز برای تعیین محل قرارگیری آجرها استفاده کنید. باربیکیو آجری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و افراد زیادی اقدام به سفارش ساخت باربیکیو آجری می کند. برای آنکه آجرها نیازی به برش نداشته باشند بهتر است آن ها را در تعداد کم بکار بگیرید. مهم ترین مرحله درست کردن ملات است. اگر ملات دارای غلظت و چسبندگی مناسب باشد قطعا آجرها با کیفیت بالاتری به یکدیگر می چسبند و ساختار باربیکیو محکم خواهد شد. برای درست کردن ملات باید 5 پیمانه شن را با 1 پیمانه سیمان ترکیب کنید و به آن آب اضافه کنید. قبل از آنکه ملات را بر روی سطح مورد نظر بریزید از هموار بودن آن مطمئن شوید. اگر سطح مورد نظر هموار نباشد کیفیت کار شما به شدت کاهش پیدا می کند. استفاده از تراز در نحوه ساخت باربیکیو تاثیر مثبتی خواهد داشت. پس از آنکه ملات را ریختید و آجرها را بر روی آن قرار دادید باید ارتفاع دستگاه را نیز تعیین کنید. بهتر است ارتفاع بر اساس قد نرمال افراد باشد. اما اگر خیلی قدکوتاه یا خیلی قدبلند هستید می توانید تعداد آجرها را تغییر دهید. توصیه می کنیم در انتخاب آجرها حساسیت به خرج دهید و از آجرهای نسوز استفاده کنید. این آجرها علاوه بر مقاومت در برابر حرارت، از طول عمربالایی نیز برخوردار می باشند.

نکته مهم در نحوه ساخت باربیکیو خانگی

پیشنهاد می کنیم بعد از اتمام ساخت باربیکیو، یک سایبان برای آن تهیه کنید. این موضوع در مناطقی که از بارندگی های شدید برخوردار می باشد اهمیت زیادی دارد. رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید و … باعث تخریب و زنگ زدگی دستگاه می شود. علاوه بر سایبان، تعبیه دودکش نیز مهم است. هر چه فضای احداث باربیکیو بزرگ تر باشد احساس نیاز به دودکش کمتر خواهد بود. زیرا گاز مضر و دود ناشی از پخت غذا در فضا پراکنده می شود. اما اگر می خواهید باربیکیو را در مکان هایی مانند تراس یا بالکن احداث کنید باید حتما از دودکش های استاندارد کمک بگیرید.
نحوه ساخت باربیکیو

ساخت باربیکیو در بالکن

از مهم ترین نکات ساخت باربیکیو در بالکن این است که ابتدا ابعاد و اندازه دقیق محل قرارگیری باربیکیو را در نظر بگیرید. مکان هایی مانند بالکن و تراس از فضای محدودی برخوردار هستند و ساخت این دستگاه حساسیت بیشتری دارد. همان طور که در نحوه ساخت باربیکیو خانگی اشاره کردیم باید از شن، ماسه و آب برای تهیه ملات استفاده کرد. همچنین بکارگیری ابزارهایی مانند گونیای بنایی، تراز، سینی و … نیز مهم است.
یکی از نکات ساخت باربیکیو در تراس و بالکن است که باید فضایی برای قرارگیری مواد غذایی و ابزارهای آشپزی در نظر بگیرید. به طور مثال می توانید قفسه، نظم دهنده، کابینت و … بسازید. تا جایی که ممکن است باربیکیو را با فاصله از فضای داخلی منزل بسازید تا دود ناشی از پخت غذا وارد فضای داخلی منزل نشود. تعبیه دودکش و سایبان در باربیکیو تراس و بالکن اهمیت زیادی دارد.

نحوه ساخت باربیکیو در روف گاردن

منظور از روف گاردن، پشت بام های سبز و زیبایی است که در اغلب ساختمان های جدید ساخته می شوند. در واقع می توان گفت که کاربرد روف گاردن همانند حیاط است اما از نظر زیبایی، در جایگاه بهتری قرار دارد.

 از مهم ترین نکات ساخت باربیکیو در روف گاردن این است که از احداث باربیکیو در نزدیکی درختان، گیاهان، مواد اشتعال زا و … خودداری کنید. همچنین در مراحل تولید، از چوب برای ساخت بدنه استفاده نکنید. برندهایی همچون یوزتک استیل از چوب فقط برای ساخت پایه ها، درب کابینت ها و مناطقی استفاده می کند که در معرض آتش قرار ندارند. این امر می تواند امنیت کار را تضمین کند.

نحوه ساخت باربیکیو

کلام آخر !

اگر در زمینه ساخت باربیکیو تازه وارد یا کم تجربه هستید توصیه می کنیم کار را در ابعاد کوچک امتحان کنید و پس از آنکه با پیچ و خم های آن آشنا شدید به سراغ ساخت دستگاه در ابعاد بزرگ تر بروید. معمولا باربیکیوهای ذغالی از تجهیزات کمتری نسبت به باربیکیوهای گازی و برقی برخوردارند و می توانید کار خود را از این مدل آغاز کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *