مزایای کباب پز تابشی

بررسی مزایای کباب پز تابشی

از مهم ترین مزایای کباب پز تابشی، طبخ غذا بدون اشعه های مضر می باشد.با برسی مزایای کباب پز تابشی متوجه میشویم سیستم های تابشی قدمت بسیار زیادی دارند و نمی توان آن ها را مربوط به سال های اخیر دانست. اما دستگاه هایی که بر اساس این مکانیسم طراحی و تولید شده اند جدید هستند و به افراد این امکان را می دهند تا در آشپزخانه خود انواع غذاها را طبخ کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی مزایای کباب پز تابشی بپردازیم.

مزایای کباب پز تابشی

کباب پز تابشی

از مزایای کباب پز تابشی می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، کوتاه شدن زمان پخت غذا و طبخ یکنواخت اشاره کرد. تابش اشعه مادون قرمز به عنوان بخشی از طیف الکترومغناطیسی می باشد که طول موج های کوتاه برای چشم افراد قابل رویت نمی باشد. اما هنگامی که طول موج طولانی تر می شود به شکل گرما قابل احساس خواهد بود و می توان از آن بهره برداری کرد. یکی از کاربردهای آن طبخ انواع غذا می باشد. همان طور که در مطالب گذشته ذکر کردیم کباب پزهای تابشی با کمک گرم کردن سطوحی همچون سرامیک، سنگ، آجر و … روند پخت و پز را انجام می دهند. این دستگاه قادر است گرما را به طور مستقیم بر روی مواد غذایی ساطع کند و آن را کاملا مغز پخت کند. نحوه عملکرد و مزایای کباب پز تابشی بر خلاف کباب پزهای سنتی می باشد. آن ها توسط ذغال یا چوب روشن می شوند.

کوتاه شدن زمان پخت غذا

کسانی که به دنبال خرید باربیکیو گازی ذغالی هستند به خوبی می دانند که باید زمان زیادی برای پخت غذا در نظر بگیرند و ساعت ها پای دستگاه بایستند تا کباب را آماده کنند. اما کباب پزهای تابشی که در انواع خانگی و اتوماتیک تولید می شوند قادرند دمای 700 الی 1200 درجه فارنهایت را تولید کنند که این میزان از گرما بسیار فراتر از گرمای تولید شده توسط ذغال می باشد. بسیاری از افراد معتقد هستند که دمای بالا در کباب پز تابشی، برگ برنده آن است و به همین جایگاه ویژه ای در بازار دارد.
جالب است بدانید که زمان مورد نیاز برای پخت گوشت، 1 الی 2 دقیقه برای هر طرف می باشد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مهمانی هایی با جمعیت بالا برگزار می کنید این دستگاه ها برای شما کاربردهای فراوانی خواهد داشت. نوعی از کباب پزهای تابشی در مدل رومیزی طراحی شده اند که قادرند دمای متغیر را ایجاد کنند. به طور مثال شما می توانید از دمای 200 درجه فارنهایت هم برای طبخ غذا استفاده کنید. پخت ماهی، بال و گردن، سبزیجات، همبرگر و … در این دستگاه وجود دارد.

مزایای کباب پز تابشی

طبخ گوشت به شکل آبدار

یکی از دلایلی که افراد به سرغ باربیکیو گاز و ذغالی یا باربیکیو آیلند می روند طبخ گوشت و کباب به شکل آبدار می باشد. اگر می خواهید با مهم ترین مزایای کباب پز تابشی آشنا شوید باید بگوییم که این دستگاه هم می تواند انتظار شما را برآورده کند و غذایی بسیار لذیذ را برای شما آماده سازی کند. این امر به دلیل عنصر مادون قرمز می باشد که قادر است به درون گوشت نفوذ کند و بدون بر هم زدن سد رطوبتی، آن را کاملا مغز پخت کند و به میزان 35 % بیشتر آب گوشت را حفظ کند.

پخت بدون سوختگی

کباب پزهای تابشی به تکنولوژی توزیع گرمای مساوی مجهز هستند که می توانند گرمای مورد نظر را به طور یکدست و یکنواخت در مواد غذایی ایجاد کند. اگر تا کنون از باربیکیو ذغالی استفاده کرده باشید به خوبی می دانید که تنظیم حرارت یکنواخت در آن مقداری دشوار است و نقاط سرد و گرم در آن وجود دارد. به همین دلیل به افرادی نیاز دارد که تجربه کافی در کار با باربیکیو ذغالی یا منقل ذغالی داشته باشد. استفاده از کباب پز تابشی نیاز به مهارت و تجربه ندارد و افراد می توانند به راحتی شاهد پخت یکدست و یکنواخت گوشت در آن باشند. هیچ کدام از مواد غذایی دچار سوختگی نخواهد شد و مواد سمی و مضر در آن تولید نمی شود. اگر بخواهیم کباب پز تابشی را از نظر ایمنی با سایر دستگاه ها مقایسه کنیم باید بگوییم که ایمن تر هستند و می توانند در فضای داخلی خانه نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

مصرف سوخت کمتر

نکته ای که در خصوص مزایای کباب پز تابشی وجود دارد این است که به میزان 30% در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. خصوصا اگر بخواهیم آن را با کباب پزهای گازی مقایسه کنیم. تمام زمانی که برای تولید گرمای مورد نیاز با کباب پزهای تابشی وجود دارد 5 دقیقه است. زیرا نیازی نیست مانند کباب پزهای ذغالی یا گازی هوای اطراف آن نیز گرم شود. کباب پزهای تابشی در حین آشپزی گرمای بسیار کمی را از دست می دهند و بخش عمده ای از گرما را درون خود نگه می دارند.

سهولت در تمیز کردن

اگر بخواهیم بعد از هر بار طبخ غذا، اقدام به تمیز کردن کباب پزهای گازی و ذغالی کنیم قطعا به زمان زیادی نیاز داریم. اما این موضوع در خصوص کباب پزهای تابشی وجود ندارد. تمام باقی مانده غذا که بر روی توری های پخت و پز قرار گرفته خاکستر شده و به راحتی قابل تمیز کردن می باشد. برخی از نمونه های تولید شده از ویژگی خود تمیز شوندگی برخوردار هستند. بهترین روش برای تمیز کردن کباب پزهای تابشی گرم کردن زیاد آن هاست. هنگامی که دستگاه به میزان زیادی گرم شود می توانید به راحتی باقی مانده مواد غذایی را از آن پاکسازی کنید.
مزایای کباب پز تابشی

کلام آخر!!

حتما این سوال در ذهن شما ایجاد شده که با وجود این همه مزایای کباب پز تابشی، آیا این دستگاه ها ایرادی هم دارند؟ معایب کباب پز تابشی چیست ؟ نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت می باشد این است که کباب پزهای تابشی از وزن بالا و قیمت گران برخوردار می باشند. فضای زیادی را اشغال می کنند و جابجایی آن ها خیلی راحت نیست. معمولا این دستگاه ها در ابعاد بزرگ ساخته می شوند و برخی از آن ها دارای چرخ یا دسته هستند که امکان جابجایی آن ها را راحت تر می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *