روش سالم گریل کردن

آشنایی با روش سالم گریل کردن

متاسفانه بسیاری از افراد با روش سالم گریل کردن آشنا نیستند و با طبخ اشتباه غذا، باعث سرطان زا شدن آن می شوند. در این مطلب قصد داریم به شما روش سالم گریل کردن را آموزش دهیم تا غذایی دلچسب و لذیذ داشته باشید. بهترین منبع سوخت برای گریل کردن غذا ذغال، هیزم یا چوب است. اما می توان از گریل های گازی نیز استفاده کرد.

روش سالم گریل کردن

گریل چیست ؟

بهتر است قبل از آنکه به روش سالم گریل کردن بپردازیم اشاره ای مختصر به تعریف گریل داشته باشیم. گریل نوعی از روش طبخ غذاست که حرارت لازم برای پخت از بالا ساطع می شود. تفاوت این روش با سرخ کردن در جهت تولید حرارت است. زیرا در سرخ کردن حرارت از زیر ساطع می شود. گریل کردن توسط فر، تستر، مایکروویو، باربیکیو گازی و ذغالی و .. امکان پذیر است. یکی از نکاتی که در روش سالم گریل کردن اهمیت دارد این است که ضخامت گوشت یا مرغ بیش از حد نباشد. زیرا مغز آن خام باقی می ماند و لایه رویی دچار سوختگی می شود. در گریل کردن شاهد سوزانده شدن چربی گوشت هستیم و نیازی به استفاده از روغن های شیمیایی نداریم. به همین دلیل گزینه مناسبی برای رژیم غذایی افراد می باشد.
اگر بخواهید گریل کردن را در فر انجام دهید باید بدانید المنتی که در محفظه داخلی آن وجود دارد توسط انرژی برق کار خود را انجام می دهد. بسیاری از افراد طعم غذای گریل شده را دوست دارند. به همین دلیل هنگامی که می خواهند این غذا را میل کنند آن را از رستوران سفارش می دهند. در حالی که شما می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

خرید انواع باربیکیو با قیمت عالی

بهترین روش سالم گریل کردن

به طور کلی طبخ غذا با آتش و حرارت مستقیم باعث ایجاد واکنش های شیمیایی در گوشت و مواد غذایی می شود که قطعا برای سلامتی مضر می باشد. اگر می خواهید با بهترین شیوه گریل کردن آشنا شوید باید به نکاتی که در ادامه ذکر می شود توجه کنید.
– بهتر است طبخ گوشت را در دمای ملایم انجام دهید. یکی از عوامل سرطان زا شدن گوشت این است که در دمای بسیار زیاد پخته می شود و لایه رویی آن می سوزد. فرقی نمی کند که از چه دستگاهی برای گریل کردن استفاده می کنید. بلکه روش آن است که اهمیت دارد.
– حتما تا به حال دیده اید که در برخی از رستوران ها یا خانه ها، گوشت در حین گریل شدن شعله می کشد. این موضوع در شرایطی به وجود می آید که آب گوشت چکه می کند و زبانه می کشد. توصیه می کنیم این شیوه را در پیش نگیرید. زیرا می تواند علاوه بر آسیب زدن به گوشت، باعث خراب شدن طعم آن نیز بشود.
– در بخش قبل اشاره کردیم که بهتر است دمای طبخ مواد غذایی ملایم باشد. اما این موضوع به معنای طولانی شدن روند پخت نیست. افرادی که اقدام به  می کنند به خوبی می دانند که زمان پخت یا گریل مواد غذایی با گاز کوتاه تر از ذغال است و می تواند گوشت را کاملا پخته کند. هنگامی که گوشت در دمای بیشتر از 150 درجه سیلسیوس طبخ شود ترکیبات سرطان زا در آن فعال می شوند و به دنبال آن واکنش های شیمیایی رخ خواهد داد.

روش سالم گریل کردن

نکته مهم !

کباب یکی از غذاهایی اصیل ایرانی است که نمی توان جای آن را در سفره ها خالی کرد. اما می توان با استفاده از تکنیک های ویژه مضرات آن را به حداقل رساند. نخست آنکه از روش سالم گریل کردن آگاهی پیدا کنیم و تلاش کنیم تا نکات مذکور را در طبخ پیاده سازی کنیم و دوم آنکه با مصرف سبزیجات به سم زدایی بدن خود کمک کنیم. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی ها مانند سبزیجات، پیاز، سیر و … دارای ترکیبات ضد سرطانی می باشند و می توانند به سلامت بدن ما کمک کنند. لازم به ذکر است که معطر کردن گوشت و مرغ با مواد سرشار از اکسیدان مانند رزماری، آویشن و … باعث می شود که مواد سمی در فرآیند پخت و پز کاهش پیدا کنند.
اگر بعد از گریل کردن مواد غذایی شاهد این امر بودید که قسمت هایی از گوشت سیاه یا تیره شده از مصرف آن بخش خودداری کنید. سیاه شدن گوشت و اکسید شدن آن در برابر شعله آتش سبب می شود که علاوه بر طعم ناخوشایند، مضرات زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد. این مضرات می توانند خود را در دستگاه گوارش نیز نشان دهند.

روش سالم گریل کردن

برای گریل کردن از چه دستگاهی استفاده می شود؟

دستگاه های مختلفی وجود دارند که امکان گریل کردن مواد غذایی را در اختیار ما قرار می دهند که می توان به فر، تستر، باربیکیو، تابه چدنی و … اشاره کرد. اگر می خواهید از باربیکیو آیلند یا باربیکیو ایستاده و رومیزی استفاده کنید می توانید صفحه چدنی یا صفحه گریل را بر روی آن قرار داده و چند دقیقه صبر کنید تا کاملا داغ شود سپس گوشت را بر روی بگذارید. بهترین روش سالم گریل کردن این است که بعد از داغ شدن صفحه، مواد غذایی را بر روی آن قرار دهید تا مدت زمان گریل کاهش پیدا کند.
در مطالب قبل به تفاوت باربیکیو ایرانی و خارجی اشاره کردیم و گفتیم باربیکیوهایی که از طراحی خارجی برخوردار هستند مکانی برای تعبیه سیخ ندارند و از صفحات گریل استفاده می کنند. زیرا درست کردن کباب بر روی سیخ فقط مختص به فرهنگ کشور ایران و سایر کشورهای همسایه است. اما باید بدانید که اگر گریل کردن به روش درست انجام شود مضرات کمتری نسبت به کباب کردن دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *