انواع جنس بدنه باربیکیو

انواع جنس بدنه باربیکیو چیست؟

در این مطلب شما را با انواع جنس بدنه باربیکیو آشنا می کنیم. باربیکیو جزو دستگاه هایی محسوب می شود که برای طبخ غذا حرارت بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل لازم است از متریال باکیفیت در آن استفاده شود. به طور مثال چدن و استیل از انواع جنس بدنه باربیکیو محسوب می شوند که کارآیی مناسبی دارند.

انواع هود برای باربیکیو

انواع جنس بدنه باربیکیو

آیا با انواع جنس بدنه باربیکیو آشنا هستید؟ باربیکیو گازی و ذغالی به عنوان یکی از ملزومات پخت غذا به شمار می روند که قادرند طعمی دودی و دلپذیر به آن ببخشند. استفاده از باربیکیو روند پخت غذا را تسهیل می کند. اما به دلیل حرارت زیادی که در آن ایجاد می شود باید جنس بدنه آن مقاوم باشد. در غیر این صورت شاهد از بین رفتن فرم اولیه دستگاه و تغییر رنگ آن خواهیم بود. در حال حاضر از انواع جنس بدنه باربیکیو نظیر استیل، آجر نسوز، ورق گالوانیزه ، پرسلان، آهن و آلومینیوم استفاده می شود.

در مطالب گذشته تحت عنوان ” معرفی بهترین تولیدکننده باربیکیو در ایران ” به معرفی برند یوزتک استیل پرداختیم. این برند با بکارگیری از آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا در تلاش است تا بهترین محصول را طراحی و روانه بازار کند. اغلب مشتریان خرید باربیکیو گازی ذغالی را به عنوان یک دستگاه چندمنظوره می پسندند. زیرا می توان از ذغال و گاز شهری برای طبخ غذا استفاده کرد و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

چدن

اگر بخواهیم ساختار چدن را با متریالی مانند فولاد مقایسه کنیم باید بگوییم که شباهت زیادی با یکدیگر دارند و هر دوی آن ها از ترکیب عناصری همچون آهن و کربن تولید می شوند. اما درصد ترکیب متفاوت است. به همین دلیل هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. اغلب برندهای تولیدکننده کباب پز از چدن استفاده می کنند. زیرا در برابر حرارت و اکسیداسیون از مقاومت بی نظیری برخوردار است. ریخته گری و روند تولید این آلیاژ آسان است و معمولا برای تولید باربیکیوهای بزرگ قابل استفاده نمی باشد و فقط می توان در تولید ابعاد کوچک از آن استفاده کرد. اما می توان برای تولید کباب پزهای بزرگ آن را بکار گرفت.

 

ورق گالوانیزه

اگر با تکنولوژی ورق های گالوانیزه آشنایی داشته باشید به خوبی می دانید که این ورق ها به دلیل روکشی که دارند از مقاومت بی نظیری در برابر حرارت برخوردار هستند. به طور کلی نخستین و پرمصرف ترین ورق برای تولید باربیکیو، گالوانیزه است. این ورق ها بسیار سبک هستند و غالبا در طراحی باربیکیوهای قابل حمل بکار می روند. به طور مثال برخی از مدل های تولید شده در باربیکیو آیلند از این متریال می باشد.

نکته مهمی که باید در هنگام خرید باربیکیو از نوع گالوانیزه به آن توجه داشته باشید میزان ضخامت ورق است. چون در ضخامت های مختلف تولید می شود و هر چه میزان آن بیشتر باشد از قیمت و وزن بالاتری برخوردار است. باربیکیوهایی که از ورق های نازک گالوانیزه تولید می شوند مقاومت چندان زیادی ندارند.

اگر می خواهید از مقاومت ورق گالوانیزه مطلع شوید باید در هنگام خرید ضربه ای به آن وارد کنید. اگر بعد از ضربه ارتعاش بسیار زیادی در بدنه ایجاد شد به معنای بی کیفیت بودن و نازک بودن ورق می باشد که بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

انواع جنس بدنه باربیکیو

استیل

از دیرباز استیل به عنوان پرکاربردترین متریال در صنایع مختلف به شمار می رفت. اکنون نیز شاهد حضور آن در لیست انواع جنس بدنه باربیکیو می باشیم. استیل همان فولاد است که ترکیب عناصر آهن و کربن تولید شده است و استحکام قابل توجهی دارد. از آن جایی که دسترسی به عناصر اولیه آن به راحتی امکان پذیر است گزینه ای بسیار عالی برای تولید انواع باربیکیو است. استیل در مقایسه با سایر متریال قیمت کمتری دارد و می توان برای تولید اجاق گازهای صنعتی و کباب پزها نیز آن را بکار گرفت. این نوع فلز، براق است و در طول سالیان مداوم زیبایی خود را حفظ می کند.

آجر نسوز

آجر نسوز از ترکیب چینی و خاک نسوز تشکیل می شود که در حرارت زیاد تولید می شوند. این آجرها از نظر تنوع در طرح و رنگ جایگاه ویژه ای دارند. تولیدکنندگان و مشتریان بسیار زیادی از آن ها استقبال می کنند. معمولا تولید باربیکیو با آجر نسوز بسیار محدود است و غالبا با سفارش مشتری قابل انجام است.

آلومینیوم

اگر می خواهید برای خرید باربیکیو هزینه زیادی متقبل نشوید باید به سراغ متریالی مانند آلومینیوم بروید. اما توجه داشته باشید که قیمت دستگاه خیلی پایین نباشد زیرا نشان دهنده بی کیفیت بودن آن است و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد. ورق های آلومینیومی به دلیل برش های نازکی که دارند به سرعت ترک می خورند و تخریب می شوند. به همین دلیل بعد از مدتی شاهد شکستگی در بخش هایی از دستگاه خواهید بود. اما استفاده از انواع جنس بدنه باربیکیو مانند چدن و استیل این مشکلات را به همراه نخواهد داشت.

پرسلان

منظور از پرسلان، ترکیب شیشه و سرامیک است. این دستگاه ها بسیار شکننده هستند و احتیاج به مراقبت بیشتری دارند. اگر بدنه این دستگاه ها به هر دلیلی لب پر شوند فلز زیرین آن ها دچار اکسیداسیون و زنگ زدگی خواهد شد. به همین دلیل غذا به طور کامل به آن ها می چسبد و این امر نه تنها سبب کاهش طول عمر آن ها خواهد شد بلکه تمیز کردن آن را نیز با دشواری همراه می کند. لازم به ذکر است باربیکیوهایی که با پرسلان تولید می شوند نیازی به روغن کاری ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *