تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی

تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی چیست؟

بررسی تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. کباب یکی از مهم ترین غذاهای اصیل محسوب می شود که اغلب افراد تمایل دارند تا آن را به وسیله باربیکیو درست کرده و میل کنند. بهتر است قبل از خرید این دستگاه، به تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی اشراف پیدا کنید و مزایا، معایب و ویژگی های هر کدام را مورد نقد و بررسی قرار دهید.

تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی

تفاوت باربیکیو گازی و زغالی

بهتر است قبل از اینکه به تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی بپردازیم این موضوع را بیان کنیم که باربیکیو در انواع برقی، گازی و ذغالی طراحی و ساخته می شود. برخی از آن ها نیز چند منظوره هستند و می توان با خرید باربیکیو گازی ذغالی از کاربردهای مختلف آن بهره مند شد. باربیکیو آیلند از برندهای معتبر در این زمینه شناخته شده که علاوه بر کیفیت و مرغوب، از طراحی بسیار زیبا نیز برخوردار است. در ویلاهای امروزی، شاهد وجود این دستگاه در محوطه سازی و ساخت آلاچیق هستیم. پس زیبایی و سازگاری آن از نظر ظاهری با محیط، اهمیت زیادی دارد.

طبخ بسیاری از غذاهای اصیل مانند کباب کوبیده بر روی باربیکیو طعم بی نظیری به آن می بخشد. اما افرادی که به دنبال خرید این دستگاه هستند یک سوال مهم ذهن آن ها را درگیر می کند و آن هم این است که تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی چیست و خرید کدام دستگاه مزایای بیشتری را در اختیار آن ها قرار می دهد؟ در پاسخ باید بگوییم که از این وسیله برای پخت انواع مواد غذایی مانند کباب، مرغ، سبزیجات و … استفاده می شود اما شیوه عملکرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. پس باید ابتدا نیاز خود را در نظر بگیرید.

باربیکیو گازی سهولت بیشتری در پخت غذا به همراه دارد. زیرا کافی است تا به وسیله یک شیر مخصوص آن را روشن کنید تا گاز در لوله ها جریان پیدا کند. اما طبخ غذا با باربیکیو ذغالی زحمت بیشتری به همراه دارد و باید از ذغال برای روشن کردن آن استفاده کنید. پخت غذا با ذغال، طعم لذیذتری به آن می بخشد و قابل مقایسه با هیچ روش پختی نیست.

میزان حرارت

یکی از مواردی که در خصوص تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی مطرح می شود میزان حرارت در طبخ غذاست. حرارتی که توسط ذغال تولید می شود بسیار زیاد است اما در عین حال باعث سوختگی غذا نخواهد شد و آن را کاملا مغز پخت می کند. به عبارتی دیگر غذا با حرارت غیر مستقیم طبخ می شود. اما این موضوع در باربیکیو گازی متفاوت خواهد بود. زیرا بالا بردن حرارت و بیشتر کردن شعله آتش می تواند سبب سوختگی غذا شود و حرارتی که به غذا می رسد کاملا مستقیم است.

قیمت

علی رغم تمام مزایایی که باربیکیو ذغالی دارد قیمت آن نسبت به باربیکیو گازی کمتر است و می توانید با مبلغ پایین تری آن را تهیه کنید. توجه داشته باشید که دشوارتر بودن پخت غذا با باربیکیو ذغالی نسبت به گازی از مواردی است که باید قبل از خرید آن را در نظر بگیرید. علاوه بر این باربیکیو گازی دارای تجهیزات بیشتری برای گاز رسانی به لوله ها و تولید حرارت می باشد که سبب افزایش قیمت آن خواهد شد.

تجهیزات مورد نیاز

توجه داشته باشید که مهم ترین تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی در تجهیزات مورد نیاز است. برای استفاده از باربیکیو ذغالی نیازی به لوازم اضافی نخواهید داشت و فقط کافیست تا مقداری ذغال یا چوب در اختیار داشته باشید و با استفاده از بنزین، نفت و ژل آتش زنه اقدام به روشن کردن آن ها کنید. اما برای استفاده از باربیکیو گازی باید حتما به گاز شهری متصل شوید و یا کپسول گاز مایع به همراه داشته باشید. این امر می تواند در مسافرت شما را دچار مشکل کند. به همین خاطر اغلب افراد نوع ذغالی آن را برای مسافرت انتخاب می کنند.

تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی

سرعت آماده سازی

در خصوص سرعت آماده سازی باربیکیو باید امتیاز را به نوع گازی آن داد. زیرا برای روشن کردن دستگاه و آماده کردن آن فقط نیاز است تا شیر گاز را متصل کنید و شیر آن را باز کنید. در حالی که در باربیکیو ذغالی باید مدتی قبل از طبخ غذا اقدام به آماده سازی ذغال ها کنید.

تنظیم دما

در مورد تنظیم دما نیز امتیاز باربیکیو گازی سنگینی می کند. با استفاده از نوع گازی می توانید به راحتی دمای دلخواه را برای طبخ هر غذا تنظیم کنید. به طور مثال غذاهایی مانند سبزیجات، قارچ و … نیازی به حرارت زیاد ندارند و در مدت زمانی کوتاه آماده سرو می شوند. اما در باربیکیو ذغالی نمی توان حرارت را تنظیم کرد و تمام غذاها با حرارتی که ذغال تولید می کند طبخ می شود که این امر می تواند پخت برخی از غذاها را با محدودیت مواجه کند.

تمیزی و پاکسازی

بعد از اتمام طبخ با باربیکیو ذغالی (باربیکیو ذغالی باغی)، باید اقدام به خاموش کردن ذغال ها و جمع آوری خاکستر آن ها کنید. در صورتی که با استفاده از باربیکیو گازی نیازی به این کار نیست و فقط با بستن شیر گاز مراحل طبخ غذا به پایان می رسد و هیچ گونه آشغالی تولید نمی کند.

یکنواخت بودن حرارت

در باربیکیو گازی، شاهد یکدست بودن تعداد شعله ها هستیم و این مساله می تواند پختی یکنواخت را به همراه داشته باشد. اما در باربیکیو ذغالی باید برای ایجاد پخت و حرارت یکنواخت، اقدام به پخش کردن ذغال ها به میزام مساوی کنید. در غیر این صورت بخشی از غذا کاملا پخته و بخشی دیگر آبدار خواهد بود.

تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی

کلام آخر !

در این مطلب راجع به تفاوت باربیکیو گازی آپارتمانی و ذغالی صحبت کردیم و به خوبی متوجه شدید که قبل از خرید باید نیاز خود را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر قصد دارید باربیکیو را برای مسافرت خریداری کنید بهتر است نوع ذغالی را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید پخت سریع داشته باشید باربیکیو گازی برای شما بهتر خواهد بود. از آنجایی که اغلب افراد زندگی آپارتمان نشینی دارند نوعی از باربیکیو آپارتمانی  بدون دود نیز برای آن ها طراحی شده تا بتوانند از محیط های بسته آپارتمانی نیز طعم لذیذ کباب ایرانی را بچشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *