آشنایی به سه مدل باربیکیو

وقتی یک خانواده تصمیم به خرید باربیکیو مینمایند تمام سوالات بالا در ذهنشان تداعی میگردد.

در این مقاله ما سعی داریم تا شما را بیشتر با دستگاه باربیکیو که فرهنگ استفاده آن را که این روزها رو به افزایش است آشنا نماییم.

اول از همه به انواع باربیکیو میپردازیم.

باربیکیو ها را به سه دسته کلی میتوان تقسیم نمود :

1-باربیکیو های گازی :

 باربیکیوهایی که با گاز کار میکنند، مخصوص خانواده هایی است که مصرف بالایی از این دستگاه دارند و بلافاصه بعد از تصمیم به طبخ میخواهند دستگاه را روشن نمایند.

گاز یا به صورت شهری تامین میگردد و یا به صورت کپسول. فشار گاز شهری معمولا 1/4 پوند میباشد ولی ممکن است در برخی ساختمان و یا محله ها کمتر یا بیشتر باشد.

ژیگلور و هواکش باربیکیو میبایست بر اساس این فشار تنظیم گردد و در صورتی که فشار گاز جایی کمتر یا بیشتر باشد میبایست سرویس کار بر اساس فشار گاز آن محل، میزان ورودی هوا را تنظیم نماید.(پس به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد که ارتفاع شعله یک باربیکیو در دو منطقه مختلف متغیر باشد، که دلیل اصلی فشار گاز متغیر میباشد)
حال اگر منطقه ای دارای گاز شهری نباشد و قصد استفاده از گاز مایع یا همان کپسول را داشته باشند میبایست از ژیگلور و تنظیم هوای ریزتری استفاده نمایند .

همچنین حتما روی کپسول از رگلاتور استفاده نمایند تا بتوان فشار بالای گاز مایع را کاهش داد.

ولی این نکته را در نظر داشته باشید که ارتفاع شعله و رنگ شعله هنگام استفاده از گاز مایع و شهری متفاوت خواهد بود.

2-باربیکیو های زغالی : 

این نوع باربیکیو مختص افرادی میباشد که شیوه طبخ سنتی را به شیوه های نوین ترجیح میدهند.

مسلما به دلیل زمان بر بودن باربیکیوی زغالی به نسبت گازی، افرادی سراغ این باربیکیوها میروند که استفاده کمتری از دستگاه خود دارند .

لازم به توضیح است امروزه زغال های صنعتی نیز در بازار وجود دارد که همانند گرافیت های شومینه عمل میکنند و میتواند همان حس زغال سنتی را به مصرف کننده منتقل نمایند.

با تمام این تفاسیر با توجه به تقاضای بالای باربیکیوهای زغالی، همچنان از تولید قابل توجهی برخوردارند.

ضخامت ورق استفاده شده در این باربیکیو ها میبایست ضخیم تر باشد و سیستم فن یا هواکش در آن تعبیه گردد.

در مورد عملکرد این دستگاه توضیح خاصی نمیتوان داد زیرا هر ایرانی بالاخره یکبار با زغال سنتی کباب طبخ نموده است .

باربیکیوی گازی و ذغالی :

 این باربیکیو ها برای افرادی طراحی و ساخته میشود که به هر دو نوع طبخ علاقه دارند و میخواهند با یک تیر دو نشان را هدف قرار بگیرند.

به صورت کلی میتوان گفت به ندرت پیش می آید تمام آپشن های دستگاه های چند منظوره با همان کیفیت تک منظوره عمل نمایند، مثال واضح آن غذا سازهای چند منظوره است که برخی از ویژگی های آن کاربرد کافی ندارند .

به طور مثال یک دستگاه مخلوط کن تک کاره عمر و عملکرد بسیار بالاتری به نسبت چند کاره ای که مخلوط کن هم دارد خواهد داشت.

این قاعده در مورد باربیکیوهای چند منظوره(زغالی و گازی) نیز صدق میکند، به همین دلیل ما به مشتریان خود توصیه نمیکنیم مگر اینکه خود مشتری اصرار داشته باشد .

در باربیکیوهای ترکیبی معمولا یک جعبه جدا گانه طراحی میگردد که به صورت بگذار بردار طراحی شده و هر زمانی که مصرف کننده میل به استفاده از زغال سنتی را داشته باشد، این جعبه فولادی را روی دستگاه باربیکیوی خود قرار میدهد.

متعلقات باربیکیو

یک باربیکیو معمولا از اجزای زیر تشکیل شده است :

بدنه، محفظه احتراق،تاسیسات گازی( ژیگلور، کلکتور، مشعل یا اصطلاحا برنر، شیر، ولوم، سرشلنگی، لوله اصلی گاز- لوله کشی آلومینیومی شیر )، محفظه احتراق، پایه یا کابین، تجهیزات پخت، سینی چربی گیر، ناودانی، اکسسوری باربیکیو(توری، رویه استیک پز، رویه گریل)

انواع جنس باربیکیو در بازار :

انواع جنس باربیکیو در بازار دقیقا به متریال استفاده شده متعلقات باربیکیو وابسته میباشد.

جنس بدنه میتواند استیل(201،430،304،316)، چدنی، آهن با رنگ کوره ای، فولاد، ورق گالوانیزه و یا ورق روغنی باشد که تمام این اجناس میتوانند با ضخامت مختلف باشند.از ضخامت 0.1 میلی متر تا ضخامت 3 میل در بازار مشاهده میگردد .

گریدهای استیل بنا به درصد کروم و نیکل آن متغیر میباشند، به طوری که به ترتیب از 316 بیشترین و 201 کمتری درصد را خواهد داشت که مسما اختلاف قیمت قابل توجهی نیز دارند، لازم به ذکر است ورق استیل 201 در بازار موجود نمیباشد ولی لوله و پروفیل 201 قابل یافت است.

در بازار استیل را با اصطلاح بگیر و نگیر شناسایی میکنند، استیل 304 و 316 را آهنربا جذب نخواهد کرد ولی آهنربا به استیل 430 و 201 خواهد چسبید .

محفظه احتراق جایی است که مشعل ها و یا برنرها شعله ور میباشند، در بازار از ورق استیل، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگ کوره ای و همچنین ورق لعاب شده استفاده مینمایند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

ورق روغنی ، گالوانیزه و رنگ کوره ای تنها مزیتی که دارند قیمت پایین آنها میباشد و با اولین روشن شدن تغییر رنگ خواهد داد و بعد از مدتی نیز دچار زنگ زدگی خواهد شد.

ورق استیل زنگ نخواهد زد ولی به دلیل حرارت بالا امکان تغییر رنگ را خواهد داشت.

ورق لعاب شده تغییر رنگ نخواهد داد و تا 750 درجه مقاومت حرارتی خواهد داشت، ولی به دلیل جنس سرامیکی که دارد در مقابل ضربه آسیب پذیر میباشد.

لازم به ذکر است جنس رویه و محفظه فر در اجاق گازهای خانگی از جنس لعاب میباشد.

مشعل یا برنر لوله ای میباشد که شعله از آن خارج میگردد، روی این لوله ها سوراخهایی با فواصل یکواخت قرار داد که سوراخ ها به صورت پرسی، لیزر و یا دریل میتواند ایجاد گردد که بهترین حالت آن لیزر میباشد که فواصل دقیق و قطر سوراخ ها عینا مشابه باشد.

ولوم گاز هر شرکت بر اساس سلیقه و خاص همان شرکت طراحی شده است .

شیر گاز نیز انواع مختلف دارد که عبارتند از ساده، ترموکوبل دار و یا شیر ترموستاتیک که وظیفه اصلی آنها نگه داشتن گاز و کنترل آن میباشد.

شیرهای گاز تولیدکنندگان مختتلف دارند که بهتر است از شیری که استاندارد دارد استفاده گردد.

پایه یا کابین جایی است که باربیکیو روی آن قرار میگیرد و بنا به سلیقه مشتری میتواند آجری، سنگی، آهنی، استیل، چوب و یا … باشد که امری کاملا سلیقه ای و متناسب با هزینه مورد نظر مشتری میباشد.

طراحی های کابین و نحوه قرار گرفتن متعلقات در آن بسته به سلیقه تولید کننده متنوع میباشد.

ولی برای باربیکیو به دلیل ماهیتی که دارد و نیاز متوالی برای شسته شدن، بهتر است از آهن و یا چوب های معمولی استفاده نگردد، زیرا آهن بالاخره دچار زنگ زدگی خواهد شد و چوب معمولی نیز ممکن است متورم گردد.

تجهیزات پخت نیز کاملا سلیقه ای میباشد و در باربیکیو تجهیزاتی از قبیل گریل روغنی، زغالی، توری ، جوجه گردان، سینک شستشو، میز کار، انواع یخچال، سرخ کن و … را میتوان تعبیه نمود . کیفیت و امکان هر تجهیزاتی بستگی به توانایی تولید کننده خواهد داشت.

سینی چربی گیر یا اصطلاحا چکه گیر یک امر ضروری در باربیکیو میباشد زیرا مایعات گوشت هنگام پخت خارج شده و اگر سینی تعبیه نشود در کابین و یا روی زمین ریخته میشود که صورت خوشایندی نخواهد داشت.

معمولا در سینی ها میبایست دائما مقداری آب قرار داشته باشد و به هعین سبب بهتر است جنس آن از استیل باشد تا زنگ نزند .

ناودانی درواقع چتری میباشد که روی برنر ها قرار میگیرد و دو وظیفه را به عهده دارد:

1- عدم ریختن مایعات روی برنر

2- انتقال حرارت به صورت غیر مستقیم از شعله ها به مواد غذایی

ناودانی ها به صورت ورق آهن،ورق لعاب شده، ورق استیل، چدنی گرد و چدنی 6 ضلعی در بازار وجود دارند که تجربه نشان داده است چدن بیشترین بازدهی را برای این وظیفه خواهد داشت.

هرچقدر ضخامت و کیفیت ریخته گری این چدن ها بیشتر باشد، طول عمر بالاتری خواهند داشت.

علت قیمت های متنوع در بازار چیست :

حال که با تمام جزییات یک باربیکیو آشنا شدید به راحتی میتوانید علت تنوع قیمت در بازار را بیابید.

اختلاف قیمت باربیکیو در بازار به صورت عمده متریال استفاده شده، طراحی باربیکیو، سلیقه سازنده و داخلی یا خارجی بودن آن میباشد.

گاهی به سبب ارزان بودن، باربیکیویی را تهیه مینمایید که در قدم اول ممکن است ایمنی کافی را نداشته باشد و در قدم دوم به دلیل متریال استفاده، شده طول عمر بسیار پایینی خواهد داشت و عملا بعد از چند بار استفاده، آن باربیکیوی شیک روز اول تبدیل شده است به همان منقل همیشگی.

باربیکیوی سفارشی چه مزیت هایی دارد؟

باربیکیوی سفارشی دقیقا همان باربیکیویی است که تجسم مینمایید با ابعاد، تجهیزات، ظاهر و قیمت مورد نظر مشتری .

برای تولید باربیکیوی سفارشی با مشخصات بالا نیاز به تیم طراحی و تولید پویا خواهیم بود .

مزیت باربیکیوهای یوزتک استیل :

شرکت یوزتک استیل به دلیل تجربه بلند مدت در زمینه تولید باربیکیو آیلند ، تجهیزات آشپزخانه صنعتی و خانگی، تمام نیازهای مورد نیاز را شناسایی نموده و به دلیل دید فنی مهندسان خود سعی نموده است با رعایت تمام اصول باربیکیوهای خود را تولید نماید.

تیم مجرب طراحی این شرکت این امکان را به مشتری میدهد که هر آنچه در پس ذهن خود دارند را طلب و طرح مورد نظر خود را قبل از ساخت به صورت سه بعدی مشاهده نماید.

تعهد شرکت یوزتک استیل به کیفیت دستگاه ها موجب شده است تا به دلیل سود بردن بیشتر از تولید باربیکیوهای با جنس های آسیب پذیر اجتناب نموده و به هر قیمتی وارد رقابت با نمونه های بازاری نشود .

برخی از ویژگی های باربیکیوی یوزتک استیل به شرح ذیل میباشد:

بدنه تمام استیل 304 و یا 430 ، برنر استیل، سوراخ برنر لیزر شده، محفظه احتراق لعاب شده، پایه استیل رنگ شده و یا استیل 304 بسته به سلیقه مشتری، استفاده از چوب ترمو خارجی، استفاده از شیرهای استاندارد شرکت پارس شیر، تنظیم ارتفاع سیخ، طراحی منحصر به فرد، استفاده برنر در هر 6 سانت به دلیل عملکرد حداکثری شعله، طراحی باربیکیوهای خاص برای مشتریان، سینی چکه گیر استیل، ولوم اختصاصی و پایبند بودن به گارانتی خود.با  ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *