انواع زغال برای باربیکیو

آشنایی با انواع زغال برای باربیکیو

آشنایی با انواع زغال برای باربیکیو سبب می شود که انتخاب بهتری داشته باشید. زغال مرغوب نه تنها کیفیت پخت را بهتر می کند بلکه طعم غذا را لذیذتر و دلچسب تر می کند. انتخاب انواع زغال برای باربیکیو اهمیت زیادی دارد و علاوه بر طبخ غذا می توان از آن برای بخاری های هیزمی نیز استفاده کرد.

انواع زغال برای باربیکیو

انواع زغال

افرادی که قصد خرید باربیکیو گازی ذغالی را دارند باید با انواع زغال برای باربیکیو آشنا باشند. زغال از مهم ترین منابع پخت و پز محسوب می شود که طرفداران بی شماری دارد. متاسفانه با متداول شدن استفاده از سوخت های فسیلی، میزان بهره مندی از سوخت های طبیعی کاهش پیدا کرد. سوخت های فسیلی از آلایندگی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل استفاده از چوب و زغال مورد توجه مجدد قرار گرفت. 

در این مطلب سعی داریم شما را با انواع زغال برای باربیکیو آشنا کنیم.استفاده از باربیکیو باغی یا ویلایی ، باربیکیو آیلند نیازمند منابع سوختی مانند گاز و ذغال هستند. در کشور ما که علاقه زیادی به استفاده از غذاهای کبابی وجود دارد زغال محبوبیت زیادی دارد. روش های مختلفی برای تهیه زغال وجود دارد که امروزه ذغال های مصنوعی جایگزینی برای زغال های طبیعی محسوب می شود که کارایی آن ها بسیار بیشتر است.

حتما می دانید که زغال های طبیعی یکبار مصرف هستند و بعد از هر بار استفاده، تبدیل به خاکستر می شوند. اما زغال های مصنوعی از فشردگی بالایی برخوردارند و می توان چند بار از آن ها استفاده کرد. سرعت گرم شدن ذغال های فشرده بسیار بیشتر از ذغال های طبیعی است و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار می باشند. معمولا ذغال های قلوه ای برای طبخ کباب و زغال های سکه ای برای استفاده قلیان کاربرد دارند.

خرید انواع باربیکیو با قیمت عالی

شیوه تهیه ذغال چگونه است؟

به طور کلی ذغال به دو روش سنتی و صنعتی تولید می شود. در تهیه زغال به روش سنتی چوب ها را در فضای آزاد بر روی یکدیگر انباشته می کنند و سپس آن ها را آتش می زنند. بعد از سوخته شدن توپ ها، زغال حاصل می شود. این روش به دلیل آلودگی زیادی که تولید می کند منسوخ شده است اما هنوز هم در برخی از مناطق مانند شمال اروپا از این شیوه استفاده می کنند. 

این روش بازدهی کمی دارد و به دلیل تولید کردن خاکستر زیاد، گزینه مناسبی محسوب نمی شوند.البته شیوه دیگری نیز در تولید ذغال به روش سنتی وجود دارد که می توان به قرار دادن چوب ها درون کوره اشاره کرد. بعد از روشن کردن آتش تمام منافذ و روزنه ها بسته می شود تا چوب به تدریج به ذغال تبدیل شود. قطعا این شیوه بازدهی بیشتری نسبت به شیوه قبل دارد و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

 ذغالی که بدین روش تولید می شود گرمای بالاتری ایجاد می کند و گرمای تولید شده از آن مدت زمان بیشتری باقی می ماند. زغال های سبک طول عمر کمتری دارند اما گرمای بیشتری از خود تولید می کنند. اما زغال های سنگین یا ذغال سنگ گرمای کمتری آزاد می کنند اما طول عمر بیشتری دارند و گرمای تولید شده از آن ها کاملا یکنواخت است.

انواع زغال برای باربیکیو

ذغال فشرده

بسیاری از افراد ذغال فشرده را بهترین انواع زغال برای باربیکیو می دانند. صنعت تولید ذغال همانند سایر صنایع از تکنولوژی و فناوری بی نصیب نمانده است. دستگاه ها و روش هایی که بدین منظور وجود دارند قادر به تولید ذغال های باکیفیت و مرغوب هستند که ماندگاری بسیار بالایی دارند. این ذغال ها به نام ذغال فشرده معروف هستند که انواع مختلفی دارند. 

همان طور که می دانید زغال های طبیعی به طور مستقیم از سوختن چوب بدست می آیند اما برای تهیه زغال های فشرده از خاک زغال استفاده می شود.متداول ترین روشی که برای تولید زغال فشرده مورد استفاده قرار می گیرد ترکیب 90% خاک زغال، 5% آب و 5% صمغ عربی است. این ترکیب توسط دستگاه مخصوص فشرده می شود و سپس کاملا خشک می شود. برای شکل دادن به این نوع از ذغال، می توان از قالب های مختلفی استفاده کرد. 

متداول ترین و معروف تری قالب هایی که بدین منظور کاربرد دارند زغال های چینی، سکه ای و قالبی هستند. شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده که باشد که زغال چینی چیست ؟ دلیل نامگذاری آن است که ذغال چینی برای نخستین بار از کشور چین وارد ایران شد.

انواع زغال برای باربیکیو

نتیجه گیری !

قطعا ذغال فشرده از بهترین انواع زغال برای باربیکیو محسوب می شود. زیرا به سرعت روشن می شود و برای مدت زمان زیادی روشن می ماند. این زغال از دود و بوی زیادی برخوردار نیست و بهترین گزینه برای مکان های سربسته، آشپزخانه ها، آپارتمان ها و … می باشد. جالب است بدانید که در اغلب ذغال های فشرده، یک سوراخ در مرکز آن ها وجود دارد تا گردش هوا به راحتی در تمام آن برقرار شود. 

اکسیژن رسانی به سطح زغال سبب می شود تا چرخه سوخت به طور کامل انجام شود و کیفیت پخت غذا بهبود پیدا کند.حتما تا کنون واژگانی مانند زغال سبک یا زغال سنگین را شنیده اید اما با تفاوت آن ها آشنا نبوده اید. از آنجایی که برخی از چوب ها سنگین تر هستند و وزن بالاتری دارند زغال آن ها جزو ذغال های سنگین محسوب می شود. 

طول عمر آن ها بالاتر است و زمان بیشتری برای روشن شدن نیاز دارند. اما ذغال سبک سریع روشن می شود، گرمای بیشتری تولید می کنند، طول عمر کمتری دارند و خیلی زود خاکستر می شوند. بدون شک انتخاب بهترین ذغال، بر اساس نیاز شما و کاربرد آن تعیین می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *